środa, 19 stycznia 2011

Nugat z orzechami włoskimi i migdałami


Już od dłuższego czasu zabierałam się do zrobienia tego francuskiego deseru. Zastanawiałam się jak będzie smakować mieszanina miodu, cukru, orzechów i białka - trochę obawiałam się smaku "ciepłych lodów" za którymi nie przepadam. Co prawda smak nugatu jest zupełnie inny, jednak mimo wszystko mnie nie zachwycił. Jest zdecydowanie za słodki i chociaż uwielbiam naprawdę słodkie słodkości - ten deser wręcz mnie przesłodził.
Za to moi domownicy zajadali się nugatem bez opamiętania - tak im smakowało :)
Ja jednak pozostanę zwolenniczką mieszanki białka i cukru pod postacią bezy.
Bądź co bądź nugat jest teraz dla mnie wyzwaniem  - udoskonalić przepis tak aby i  mi zasmakowało:)




Składniki:
  • 300 g cukru
  • 150 ml wody
  • 150 g miodu (5 dużych łyżek)
  • 3 białka
  • 1 szklanka płatków migdałowych
  • 1 szklanka grubo posiekanych orzechów włoskich
  • olejek waniliowy
  • herbatniki




Przygotowanie:
Spód płaskiej formy (najlepiej o wymiarach około 16x23 cm) wyłożyć herbatnikami.
Do rondla z grubym dnem wlać wodę oraz cukier i zagotować gęsty syrop (należy przy tym dość często mieszać i uważać aby nie przypalić mikstury). Teraz powoli dolać miód i całość chwilę zagotować - masa powinna bulgotać i mieć konsystencje dość gęstego syropu.
W osobnym naczyniu białka ubić na sztywno. 
Do ubitej piany stopniowo dodawać gorącą miodowo - cukrową miksturę, miksując całość na średnich obrotach przez ok 5 minut. Gdy wszystko ładnie się połączy na jednolitą, gęstą i lepką masę wsypać płatki migdałowe, orzechy, olejek i całość delikatnie wymieszać łyżką. Gotową masę przełożyć do foremki wyłożonej herbatnikami, wierzch wygładzić zwilżonym w wodzie nożem. Chłodzić w lodówce całą noc.




Moje uwagi:
* nugat najlepiej kroić nożem zwilżonym w ciepłej wodzie
* zamiast herbatników można użyć zwykłych wafli
* orzechy włoskie i migdały to moja propozycja le do masy można dodać dowolne bakalie.

Smacznego :-)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz