niedziela, 10 października 2010

Szarlotka z budyniem i kokosową bezą


Na pomysł na to ciasto wpadłam niegdyś podczas pobytu w Anglii. A zaczęło się od budyniu o smaku krówki, który uwielbiam!
A wiadomo, że do masy budyniowej to najlepiej pasuje kruchy spód, a potem doszła jeszcze pysznie kokosowa beza i to miał być koniec - ot taka budyniowo - kokosowa tarta. Ale w połowie pichcenia zdecydowałam się wzbogacić ciasto o warstwę musu jabłkowego.    I tak krok po kroczku powstało moje niesamowite ciasto: pachnące szarlotką, budyniem krówkowym i kokosem...
i muszę powiedzieć, że to połączenie smaków wyszło wręcz fantastycznie! To chyba moja najsmaczniejsza i najbardziej luksusowa wersja jabłecznika :-)

P.S. Szarlotkę zawsze przyrządzam na moim tradycyjnym (zagniatanym) kruchym spodzie ale dzisiaj upiekłam ją na bardzo pysznym (miksowanym) kruchym cieście wg przepisu Martuśki :-)




Składniki na kruchy spód:
  • 1,5 szklanki mąki pszennej
  • 1/2 kostki masła
  • 1,5 łyżki cukru
  • 3 żółtka
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • kropla aromatu śmietankowego

Składniki na masę budyniową:
  • 1 duży budyń o smaku krówki (na 0,75l)
  • 700 ml mleka
  • 2 czubate łyżki cukru

Składniki na bezę kokosową:
  • 3 białka
  • 3 czubate łyżki cukru
  • 1,5 szklanki wiórek kokosowych
  • 1/4 kostki masła

Warstwa  jabłkowa:
  • duży słoik musu jabłkowego - ok. 500ml (ja użyłam mus domowej roboty ale taki mus jest również dostępny w każdym większym sklepie)
  • 1 łyżka cukru waniliowego

Polewa toffi:
  • 2 łyżki cukru
  • 2 łyżki mleka
  • 1 łyżka masła




Przygotowanie:

Ciasto kruche:
Żółtka zmiksować z cukrem. Dodać margarynę i olejek, zmiksować. Dodać przesianą mąkę razem z proszkiem do pieczenia i znowu zmiksować (powstaną okruszki jak na kruszonkę). Następnie wszystko zagnieść reką w jedną kulę. Ciastem wylepić spód tortownicy (25 cm) wcześniej wysmarowaną masłem.

Masa budyniowa:
Budyń ugotować w 0,70 l mleka razem z cukrem. Ciepły budyń wylać na (surowy) spód.

Mus jabłkowy:
Mus jabłkowy delikatnie podgrzać w rondelku z łyżką cukru waniliowego (można doprawić odrobiną cynamonu - jak kto woli) Mus delikatnie wyłożyć na warstwę budyniową. 

Beza kokosowa:
1/4 kostki masła rozpuścić w rondelku. Białka ubić na sztywno, dodać cukier i nadal ubijać aż cukier całkowicie się rozpuści. Nastepnie dodać przestudzone masło i bardzo delikatnie zmiksować mikserem na najnizszych obrotach. Na konieć wsypać wiórki kokosowe i wszystko delikatnie przemieszać łyżką.
Bezę wyłożyć na mus jabłkowy.

Ciasto piec około 30 - 40 min w 180 st.C

Polewa toffi:
Cukier razem z mlekiem podgrzewać w rondelku cały czas mieszając. Kiedy masa zgęstnieje dodać masło i wszysko dokładnie wymieszać do uzyskani jednolitej konsystencji. Gotową polewą polewamy przestudzoną szarlotkę.




Smacznego!!
A ciasto najleszpe jest oczywiście następnego dnia :-)


2 komentarze:

  1. Upiekłam właśnie szarlotkę z tego przepisu na święta Bożego Narodzenia Zobaczymy jutro co z tego wyjdzie ale zapowiada się smakowicie.

    OdpowiedzUsuń
  2. To ja trzymam kciuki żeby smakowało :)

    OdpowiedzUsuń